vrijdag 13 juni 2014

Beeldende vorming les 10

Procesfase
Docenttaak
Lesinhoud
Voorbereiding
Context
Belevingswereld
Zomervakantie
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
 Maak een collage in de vorm van een auto met de kenmerken van het land waar je heen wilt.
Doelen
Beeldend doel:
De kinderen denken na over de kenmerken van een auto en hun vakantieland en passen dit toe op hun ontwerp.

Technisch doel:
De kinderen knippen en plakken een collage.
Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Beeldcultuur
Post-modern, want het is entertainment.

Beeldaspecten
Kleur, we letten of het kleurgebruik overeen komt met het vakantieland.

Ontwikkelingsfasen
Fase 3, zichtbare werkelijkheid. Groep 7/8.



Informeren


Beeldbeschouwen
We laten een voorbeeld zien van een collage.
Vragen hierbij:
Heb je wel eens eerder een collage gezien?
Waar zou deze collage over gaan?
Als je de achtergrond een andere kleur zou maken wat heeft dat dan voor effect?

Instrueren
Beeldend Probleem:
Maak een collage in de vorm van een auto met de kenmerken van het land waar je heen wilt op zomervakantie je mag hierbij gebruik maken van allerlei tijdschriften en papier, scharen en lijm.
Productie
/Uitvoering
Observeren



Beeldend Vermogen
De kinderen kunnen al knippen en plakken.
Voor het idee van een collage beschouwen we eerst een voorbeeld.

Begeleiden
Werkprocessen
Ontwerpen

Afronden
Lokaal/tijdsmanagement
1,5 uur in klaslokaal.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
Waar liep je tegen aan bij het maken van de collage?
Is het resultaat geworden zoals je had verwacht?
Waar ben je tevreden en ontevreden over?
Wat zou je de volgende keer anders doen?
Wat zou je de volgende keer hetzelfde doen?

Beoordelen
Beoordelingscriteria (rubric)
De kenmerken van het vakantieland moeten duidelijk zijn.
0 pt      1 pt       2 pt
De kleuren van het vakantieland moeten terugkomen in de collage.
0 pt       1 pt       2pt
Is het een echte collage geworden?
0pt         1 pt       2pt
Is er een auto in verwerkt?
0 pt         1 pt       2pt

Presenteren
Presentatievorm
De kinderen presenteren hun collages aan de klas en vertellen erbij wat ze hebben gemaakt.
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten