Procesfase
|
Docenttaak
|
Lesinhoud
|
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
Zomervakantie
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
Maak een collage in de vorm van een auto met
de kenmerken van het land waar je heen wilt.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
De
kinderen denken na over de kenmerken van een auto en hun vakantieland en
passen dit toe op hun ontwerp.
Technisch doel:
De
kinderen knippen en plakken een collage.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Post-modern,
want het is entertainment.
Beeldaspecten
Kleur,
we letten of het kleurgebruik overeen komt met het vakantieland.
Ontwikkelingsfasen
Fase
3, zichtbare werkelijkheid. Groep 7/8.
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
We
laten een voorbeeld zien van een collage.
Vragen
hierbij:
Heb
je wel eens eerder een collage gezien?
Waar
zou deze collage over gaan?
Als
je de achtergrond een andere kleur zou maken wat heeft dat dan voor effect?
|
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem:
Maak
een collage in de vorm van een auto met de kenmerken van het land waar je
heen wilt op zomervakantie je mag hierbij gebruik maken van allerlei
tijdschriften en papier, scharen en lijm.
|
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen
De
kinderen kunnen al knippen en plakken.
Voor
het idee van een collage beschouwen we eerst een voorbeeld.
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
Ontwerpen
|
|
Afronden
|
Lokaal/tijdsmanagement
1,5
uur in klaslokaal.
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren
Waar
liep je tegen aan bij het maken van de collage?
Is
het resultaat geworden zoals je had verwacht?
Waar
ben je tevreden en ontevreden over?
Wat
zou je de volgende keer anders doen?
Wat
zou je de volgende keer hetzelfde doen?
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (rubric)
De
kenmerken van het vakantieland moeten duidelijk zijn.
0 pt 1 pt 2 pt
De
kleuren van het vakantieland moeten terugkomen in de collage.
0 pt 1 pt 2pt Is het een echte collage geworden? 0pt 1 pt 2pt Is er een auto in verwerkt? 0 pt 1 pt 2pt |
|
Presenteren
|
Presentatievorm
De
kinderen presenteren hun collages aan de klas en vertellen erbij wat ze
hebben gemaakt.
|
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
vrijdag 13 juni 2014
Beeldende vorming les 10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten